راهنمای خرید               

 کتابنامۀ ۱۴۰۲ نشر چترنگ 


ترجمه «درآمدی بر علوم اعصاب شناختی»‌ چاپ شد
دوشنبه, ۲۱ تیر,۱۴۰۰

ترجمه «درآمدی بر علوم اعصاب شناختی»‌ چاپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «درآمدی بر علوم اعصاب شناختی»‌ نوشته ریچارد پسینگهام به‌تازگی با ترجمه علی‌اکبر ارجمند راد و زهرا یمینی‌فر توسط نشر چترنگ منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «علم» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

نویسنده این‌کتاب، ریچارد پسینگهام پژوهشگر ۷۷ ساله انگلیسی علوم اعصاب و برنده جایزه انجمن همکاری سلطنتی انگلستان است. او در زمینه سازوکارهای لوب فرونتال در تصمیم‌گیری و کنترل اجرایی تخصص دارد. او علوم اعصاب‌شناختی را شاخه علمی نسبتا جدیدی معرفی می‌کند که ارائه دیدگاه ثابت در آن، بسیار آسان‌تر از فیزیک یا شیمی است. به این‌ترتیب کتاب «درآمدی بر علوم اعصاب‌شناختی» نشان‌دهنده نگاه این‌محقق به این‌شاخه علمی جدید است.

پسینگهام در این‌کتاب در پی ارائه پاسخ به سوالاتی مثل «چرا افراد مبتلا به آلزایمر در یافتن مسیر خود مشکل دارند؟»، «چرا برخی افراد که عضوی از بدنشان قطع شده، باز هم عضو قطع‌شده را حس می‌کنند؟»، «چرا برخی بیماران پس از سکته مغزی متوجه اشیای سمت چپشان نمی‌شوند؟» و «انسان چگونه قادر به استنباط منظور دیگران است؟» است.

با وجود این‌که کتاب موردنظر، علمی است اما پسینگهام می‌گوید مطالب آن را طوری نوشته که برای عموم مخاطبان هم کاربرد داشته باشند. علوم اعصاب شناختی پلی است بین روان‌شناسی شناختی و علوم اعصاب. این‌علم با ظهور روش‌های پیشرفته مطالعه فعالیت مغز هنگام انجام اعمال حرکتی و ذهنی پدیدار شده است؛ روش‌هایی مانند توموگرافی با نشر پوزیترون، مگنتوآنسفالوگرافی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی مغز و تصویربرداری انتشار وزنی.

کتاب پیش‌رو ۹ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: حوزه‌ای جدید، ادراک، توجه، حافظه، استدلال، تصمیم‌گیری، نظارت، عملکرد، آینده.

پس از این‌فصول هم بخش‌های «منابع»، «برای مطالعه بیشتر» و «واژه‌نامه» درج‌ شده‌اند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

حیاتی بودن سیستم آهیانه‌ای و پیش‌پیشانی پشتی برای اجرای آزمون‌های هوش سیال دلیلی دارد. آن‌ها معمولا شامل قواعدی می‌شوند که مستلزم به‌کارگیری روابط فضایی هستند و همان‌طور که در فصل ۳ توضیح داده شد، کورتکس آهیانه‌ای مختص بازنمایی فضاست.

برخی مسئله‌ها در ماتریس‌های ریون نیاز به توانایی ارزیابی قواعدی دارد که مستلزم چرخاندن طرح‌ها یا عناصری از طرح‌هاست. برای آزمودن این توانایی روشی مستقیم وجود دارد: اشکال یا حروف را در جهت‌های مختلف نمایش می‌دهند و از مشاهده‌گرها بخواهند قضاوت کنند که اگر در یک جهت قرار بگیرند، یکسان هستند یا نه. حل کردن این آزمون مستلزم دست‌کاری یا تغییر ذهنی است. وقتی افراد هنگام قضاوت‌هایی از این نوع اسکن شدند، در کورتکس آهیانه‌ای فعال‌سازی وجود داشت و مرکز این فعال‌سازی‌ها در شیار درون‌آهیانه‌ای بود (تصویر ۱۵).

این‌کتاب با ۱۳۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۴ هزار تومان منتشر شده است.

ثبت نظر